Csoport Debrecenből

Bár megkésve kicsit, a nyár vége fele számolok be nyaram egyik legkedvesebb csoportjáról, de úgy érzem, mindenképp részleteznem kell, mivel számomra is forduló pontot jelentett a csoport idegenvezetési pályafutásomban. Debrecenből keresett meg Katalin még a tél folyamán, hogy tudnám-e fogadni őket és volna-e 4 napom, hogy egy  rövid csillagtúra alkalmával mutassam be nekik Székelyföldet. Váltottunk pár e-mailt az utazás részleteiről és kiderült, hogy egy buszos társaságról van szó, körülbelül 35 fő személyében. Lelkes társaság, akik minden évben közösen autóbuszt bérelve kirándulást szerveznek. Ahogy már említettem fordulópont volt, ugyanis ők voltak az első nagy buszos csoportom. Eleinte kicsit féltem, hogy hogyan fogom megállni a helyem, sikerül-e egy ekkora társasággal kellőképpen foglalkozzak. Az utazás végül is sikeresnek mondható, megelégedve és sok szép emlékkel térhettek haza Debrecenbe. Ez alkalommal is sikerült Székelyföldet a maga szépségében és eredetiségében bemutassam.

Első személyes találkozásunk Szejkefürdőn volt és rövid bemutatkozásom után áthaladva a 13 Székelykapu alatt Orbán Balázs síremléke mellett hamar barátságot is kötöttünk a csoport egyes tagjaival. A kérdések rohamozva érkeztek, de igyekeztem mindenkinek kielégítő válaszokkal szolgálni. Az ezután következő székelyduvarhelyi rövid városismertető után első találkozásunk le is járt a csoport felkereste szállását Szentegyházán, jómagam meg jöttem haza Csíkba.

I. nap

Csíkszereda → Madéfalva → Csíkmadaras → Békási szoros → Gyilkos tó → Gyergyószentmiklós → Csíkkarcfalva → Szentegyháza szállás ( meglepetés est)

Utazásunk első teljes napja Csíkszeredában kezdődött, miután csatlakoztam a csoporthoz részleteztem napunk útvonalét és fontosabb megállóit. Első megállónk a Madéfalvi veszedelem emlékművénél volt, ahol megemlékeztünk a veszedelem áldozatairól. Második megállónk Csíkmadarason volt, ahol megleptük a babamúzeumáról híres Marika nénit. Kedves fogadtatása után elmesélte rövid történetét, a babamúzeum és a Madarasi viseletek megismerése után útnak indultunk a Békási szorosba. Gyergyószentmiklóst elhagyva megálltunk a Pongrácz tetőn, majd pár fénykép készítése után folytattuk utunk a szorosba, ahol rövid bemutatóm után kicsit szétszóródva mindenki bejárt a szorost, majd találkoztunk a Pokol torkánál, ahol az autóbusz is bevárt minket. Kis kávészünetet tartva bevártunk mindenkit, majd indultunk is vissza Csíkszereda irányába. Mikor még terveztük az utazást a csoportvezetőnek volt egy olyan kérdése, hogy hol tudnánk megoldani az étkezést egy állófogadás formájában az utazás minden napján. Akkor úgy gondoltam, hogy első napunk ebédje a Gyilkos tó környékén legyen. Visszaérve a Gyilkos tóhoz, hamar találtam is egy kempingasztalt, amit rögtön birtokba is vettünk. Annak ellenére, hogy az eső is pereszkélt kicsit az ott elfogyasztott étek mindenkinek nagyon jól esett. Közben szokásom szerint felolvastam a tó legendáját, amelyet mindenki kedvesen fogadta és meghallgatta! 🙂 Jóllakva tovább indultunk következő megállónk felé, Gyergyószentmiklósra, ahol felkerestük két legismertebb templomát az Örmény templomot illetve a Szent Miklós Római Katolikus templomot, ezek után rövid sétát tettünk a központban, ahol bemutattam fontosabb műemlékeit a városnak. Gyergyószentmiklósról tovább indulva Csíkszereda irányába még tartogattam egy utolsó megállót a csoportnak, ugyanis Csíkszentdomokos központjában letérve útba vettük Csíkkarcfalvát, ahol az ott található, Székelyföld legnagyobb Erődtemplomát mutattam be. A várfal körbesétálása után visszaültünk az autóbuszra és elindultunk hazafele. Rövid búcsúzást véve a csoporttól megígértem, hogy másnap sem fogom őket nyugton hagyni, ugyanis a Gyimesek voltak tervbe véve, majd Csíksomlyó. Leszállva a buszról én siettem már tovább ugyanis ők még nem tudták de a csoportvezetővel egy meglepetéssel készültünk, ami meg is hozta a gyümölcsét. Néptáncos és népzenei bemutatóval készültem az estéjüket tovább színesíteni. Csobotfalváról Antal Imre és csoportját kértem meg, hogy tartsanak egy rövid népzenés és táncos bemutatót. Vacsora közben leptük meg őket, muzsikaszóval érkeztünk és éjfélig táncoltunk.

II. nap

Csíkszereda → Gyimes → Csíksomlyó → Láthatatlan Csíkszék kiállítás

Második napunk első megállója a Fügés tető volt. Jóérzés töltött el, ugyanis az odavezető úton az előző estéről meséltek, és idézték fel a szép emlékeket, táncokat és népdalokat. Sajnos aznap a Fügés tetőn rossz idő fogadott, csak rövid bemutatót tehettem, és nem tudtam bemutatni az ott található világháborús lövészárkokat. Az 1000 éves határnál átadtam a szót Prezsmer Fülöpnek, ki a Gyimesi csángókról beszélt és mutatta be a szoros érdekességeit. Megmásztuk a Kontumácot, majd fölmentünk a Rákóczi várba. Gyimesi bemutatónk után Csíksomlyóra vezetett utunk, ahol a templomkertben tartott állófogadásos ebédünk után a Kegytemplomot mutattam be. A sorrendet ezúttal felborítottam, mivel egy esküvői szertartás következett, így előbb megnéztük a templomot, és után beszéltem róla. Ezután a csoport két részre szakadt, volt aki meg akarta mászni a Somlyó hegyét, és volt aki a Láthatatlan Csíkszék kiállítást akarta megtekinteni, amely a láttás sérülteknek készült. A kiállítás megtekintése után a két csoport újra találkozott és mivel napunk már a végéhez közeledett én rövid búcsút is vettem tőlük.

III. nap

Szentegyháza → Farkaslaka → Korond

Utolsó napunk Szentegyházán kezdődött. Mivel ők utaztak is haza Debrecenbe én külön autóval érkeztem, mivel Korond után jöttem haza Csíkszeredába. Első megállónk Farkaslakán volt Tamási Áron sírhelyénél, innen tovább utaztunk Korondra, ahol egy rövid fazekas bemutató várta a csoportot Ravasz János műhelyében. A bemutató alatt két csoportra oszlottunk. Az első csoport a fazekasság művészetét ismerhette meg, volt aki ki is próbálhatta, míg a másik csoport az égető kemencét ismerte meg. A bemutató után röviden elbúcsúztunk egymástól, majd jó tanácsokkal ellátva egymást, jó utat kívánva ők indultak tovább Debrecenbe.